Coaching
Coaching lijkt een softe term. Iedereen kan coachen en iedereen noemt zich coach, zie ook Arjen Lubach. Toch is coachend begeleiden heel lastig. In het middelbaar en hoger onderwijs wordt van de docent verwacht dat hij naast lesgeven ook nog studenten coacht. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je voor het zweet op de juiste rug? Hoe zorg je dat je studenten/leerlingen aan het werk zijn en de verantwoording nemen over hun eigen leerproces? Bij strandcoaching onderwijs & werk kan je terecht voor didactische pedagogische begeleiding. Hanneke en Petra hebben heel wat vlieguren gemaakt in het onderwijs en in coaching. Zij weten als geen ander hoe je beide kan combineren. Dus ben jij een docent die voelt dat hij/zij op dit terrein nog wel wat te leren heeft, die zich ongemakkelijk voelt bij woorden als coachend docentschap? Wij staan klaar om jou een traject op maat aan te bieden?
Intervisie
Naast aanleren van coachend vaardigheden kan je bij ons ook terecht voor intervisie in het onderwijsteam. Weer zo’n moderne term waar we niet vanaf komen, maar intervisie is al jaren oud, denk aan de Rederijkerskring, was dit geen intervisie avant la lettre. Intervisie werkt, maar dan moet je soms wel door weerstand heen. Of in elk geval benoemen. Wat maakt dat mensen geen zin hebben in intervisie? Wat schuurt er? Dat wat schuurt kan en wil je dat benoemen? En dan zit iedereen ineens op het puntje van zijn stoel. Dan gaat het over wezenlijke vraagstukken, over samenwerken, taakverdeling, onzekerheid en ongelijkheid. Petra en Hanneke willen jou en je team graag inwijden in de geheimen van een succesvolle intervisie. Dat kan op locatie, maar ook zeker op de Volkshogeschool op Terschelling.